10-12 juni
Foteviken
Direkt efter jobbet packade vi in oss alla 4 i husbilen och körde ner till Höllviken, närmare bestämt Fotevikens ställplats, precis bredvid vikingamuséet. Våra vänner var redan på plats och hade paxat en fin plats åt oss, ett härligt ställe vid vattnet. Mycket prat och många skratt blev det. Vi hade restaurangen Smokey Barbecue & Pickles som granne så det blev ett (dyrt) besök där ända fram till stängning. Inte alls många gäster, nästan bara vi där, men den riktiga turistsäsongen är väl inte igång än.
På lördagsmorgonen var det lite mulet men det hindrade inte oss från att ta en promenad in till byn. Det var nästan som att komma till utlandet, gott om ställe att äta och dricka på. Dessutom smög solen fram och det blev plötsligt väldigt varmt så vätskekontroll var nödvändigt. På vägen hem blev det promenad i och längs vattnet, en liten tur in om fiskeklubben som skulle ha gäddfest på kvällen. Tyvärr fanns ingen fisk att köpa så vi fortsatte hem och nu blev det bad på riktigt i det (faktiskt) ganska ljumma vattnet. Uffe traskade iväg i det långgrunda vattnet och var nog halvvägs till Danmark innan han vände.
Kl 19.30 hade vi bokat bord på Smokey eftersom Lasse Sigfridsson och Christina Lindberg skulle underhålla. God mat och god dricka och fantastiskt trevlig underhållning och go stämning. Lite kändisfotografering blev det minsann också.
Söndagen blev ganska lugn, vi gick en sväng inne i vikingabyn
( muséet ) och det var riktigt trevligt att se. Även då sken solen och vi satt i våra stolar och halvsov allihopa. En svalkande glass och sedan lite ihopplock medan gråa, tunga moln hopade sig och då var det dags att rulla vidare. Ett stopp hos bekanta i Trelleborg med kaffe o kakor hann vi med på vägen hem, likaså en pizza på Amalfi. Mätta o trätta kom vi sedan hem till Ystad. Ännu en härlig helg till ända! Nu ser vi fram emot nästa!
Recension Fotevikens ställplats
🐕🐕🐕
Pris 250 kr/dygn inkl el
2 fräscha toaletter med dusch i båda
Finns latrintömning och möjlighet att diska
Gråvattentömning och färskvatten
Bra läge vid havet, inte den bästa badplatsen men ganska nära annan strand
Mycket bra restaurang strax intill
Trevligt muséum, finns även liten servering där m kaffe, glass mm.






Inga kommentarer:
Skicka en kommentar